Wednesday, April 30, 2008

Hari Pekerja

kenapa kita sambut hari pekerja??? anda tahu asal usul nya x??sape yg menyambut hari pekerja nie??surirumah turut dikategorikan sebagai pekerja ker??hurmmm...diorang pon buat kerja gak kan...

seingat aku masa belajar dulu, definisi pekerja ini adalah seorang yang berumur dalam lingkungan 16 tahun hingga 54 tahun yang mendapat upah hasil perkara yang dilakukannya...ini definisi amnya la...x silap aku ade 5 kategori pekerja ni...tapiiii...aku dah lpe plak apa kategori tu....xpe..nt aku balik rumah, aku cr nota aku balik k...aku bgtaw yg sebenar2nya k...

back to hari pekerja ni, hari pekerja juga dikenali Hari Buruh Antarabangsa dan merupakan cuti antarabangsa yang diraikan pada 1 Mei dalam memperingati kejayaan pergerakan buruh pada 1886- Mogok Haymarket di chicago, Illinois. Negara-negara lain selain daripada Amerika Syarikat dan United Kingdom, di mana bentuknya mungkin berbeza dari segi konotasi. Hari 1 Mei biasanya dirujuk sebagai sebagai Hari Buruh. Dalam kebanyakan tempat di dunia, residen keas bekerja melawan keras untuk menjadikan Hari Mei ini suatu tarikh umum yang dikenali hari ini.

Kanada, Amerika Syarikat, Australia dan New Zealand meraikan Hari Buruh pada tarikh lain, yang mana ianya bergantung kepada sejarah asal untuk meraikan bagaimana cuti berkenaan wujud pada tarikh tersebut.

Hari Mei telah lama menjadi titik fokus kepada demonstrasi oleh pelbagai kumpulan sosialisme ( sistem organisasi sosial dan ekonomi di mana salah satu ciri utamanya adalah sumber kekayaan negara dinikmati bersama oleh seluruh rakyat secara sama rata), komunisme ( fahaman poliotik di mana rakyat mempunyai kuasa mutlak untuk mentadbir negara dan segala produk keluaran negara menjadi milik bersama rakyat) , dan anarkisme ( suatu falsafah dan cara hidup yang menolak pemaksaan kedaulatan sesuatu kerajaan ke atas seseorang). Dalam abad ke-20, cuti berkenaan mendapat persetujuan daripada kesatuan Soviet; perayaan dalam negara-negara komunis semasa era perang dingin sentiasa mengandungi perarakan ketenteraan dan menunjukkan rakyat biasa di dalam keadaan menyokong kerajaan.


ini kali pertama aku menyambut hari pekerja sebagai orang yang dah bekerja..sebelum ni aku masih student agy taw....so boleh la aku bergumbira esok kan.....

SELAMAT HARI PEKERJA

No comments:

LiLo

Related Posts with Thumbnails