Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Sunday, May 13, 2007

Ibu Kaulah Segalanya!

"ibu....ibu....engkaulah ratu hatiku"..pernah dengar ungkapan ini?? sering kita nyanyikan sempena Hari Ibu untuk ibu kita..13 mei 2007 adalah merupakan hari ibu sedunia...igt la tanpa ibu kita xkan lahir didunia..besar sungguh pengorbanan yang dilakukan oleh seorang ibu terhadap anaknya...bukan sahaja setakat melahirkan kita malah membesar dan memberi sepenuh kasih sayang...wahai insan yang bergelar anak..kasihanila ibumu...sayangila ibumu..berbaktila pada ibu..jgn buat ibumu menangis kerana mengingat anak yang tidak kenang budi..jgn la anda menghantar ibumu kerumah orang tua...fikirkanla keadaan ibumu yang uzur itu..kesunyian tanpa anak...sanggupkan anda melihat ibumu menangis...bayangkanla jika anda berada ditempatnya..bagaimana??...sementara ibumu masih ada..sementara ibumu masih sihat jaga la ibumu dgn kasih sayang.. hormatilah jgn la sesekali kamu menengkingnya...kenapa perlu kita menyambut hari ibu???besar ertinya pengorbanan yg dilakukan oleh ibu yang tiada tolok ganti dgn insan yang bergelar ayah..

fara amat menyanjungi mama kerana dalam tempoh membesar fara byk ilmu dan kasih sayang yang dicurahkan..mama ingin melihat fara adalah yang terbaik dalam idupnya...sejak dari kecil lagi mama telah banyak mendidik fara dengan baik sekali..mama amat mementingkan pelajaran fara kerana mama nk anaknya lebih berjaya darinya...Alhamdulillah fara mmg minat belajar dan mama la byk berusaha untuk memberi kelas tambahan dan memasuki fara ke asrama...sehingga kini fara telah hampir menamatkan pembelajaran fara diperingkat diploma..dalam kasihsayang yang mama curahkan kepada anak2nya adalah sama rata..tiada yang beza nya..cuma disalurkan secara berlainan kerana umo kami berbeza..begitula cara mama dalam memenangi hati anak2 mama...marah..adalah perkara biasa dalam kehidupan ibu dan anak...marah bukan bermakna benci..tapi marah adalah menunjuk cara sayang dan memperbetulkan kesilapan yang dilakukan oleh anak...

mama dihari yang indah ini...angah ingin mengambil kesempatan ingin mengucapkan selamat hari ibu khas buat mama ku(fouziah bt awi) 13 mei 2007...terima kasih kerana menyayangi dan membesar anakmu ini dengan penuh tanggungjawab yang diamanahkan oleh Allah...tiada hadiah bernilai selain dari kasih sayang dan senyumanmu.. I LOVE MAMA...

selamat hari ibu kutujuakan khas buat semua yang meyambut hari ibu...

Lilo N StiTcH!


erm ekceli fara ade 1 lagi benda fav..iaitu lilo n stitch..korang penah tak tgk movie nie...best kan...fara ade gak la kumpul barangan lilo n stitch 2..skang nie fara dah jumpa satu kedai yang jual brg ori lilo n stitch kat sungei wang plaza klu x slap..kt situ ade gak la jual brgn emily..sponge bob..dll..stitch nie sebenarnye comel taw..walaupon tgk dia nie nampak garang n degil.....hehehhe..sebenarnye dia baik hati taw..terpikat dengan perwatakan dia tuh...mayb cerita lilo n stitch nie x sama dengan katun walt disney yang lain..jom kita lihat siapakah stitch tue sebenarnya...

An extra-terrestrial mad scientist named Dr. Jumba Jookiba (voiced by David Ogden Stiers) is imprisoned for illegally experimenting and creating creatures to cause chaos and destruction. His latest experiment is Number 626 (voiced by Chris Sanders): a cute, little, blue alien who is deceptively strong, fast, intelligent, destructive and indestructible.

On his way to a penal colony, 626 escapes and crash lands on the small Hawaiian island of Kauaʻi, on Earth. Masquerading as a dog (but looking more like a koala), 626 is adopted by a little girl named Lilo Pelekai (voiced by Daveigh Chase) who is living with her 19/20 year-old sister Nani (voiced by Tia Carrere) after their parents died in a car accident. Lilo is lonely and a bit of an outcast until she finds a new friend in 626, whom she names "Stitch." She treasures a doll (which she made herself) named Scrump and a photo of her family.

Lilo tries to teach Stitch to behave using Elvis Presley and his music as a model for good behavior. Despite Lilo's somewhat successful attempts to modify Stitch's behavior, his destructive tendencies make life difficult for everyone, especially Nani. Since they are constantly being monitored by a social worker, former Central Intelligence Agent and current interplanetary diplomat Cobra Bubbles (voiced by Ving Rhames), Lilo is at risk of being placed in foster care if their living conditions do not improve. Nani is attempting to provide a stable home environment for Lilo by finding steady employment.

Making matters even more difficult for Lilo and Nani are Jumba Jookiba and Galactic Agent Pleakley (voiced by Kevin McDonald), who attempt to capture Stitch. After their failure, a shark-like alien named Captain Gantu (voiced by Kevin Michael Richardson) is assigned to capture Stitch. After Captain Gantu captures Lilo by accident, Jumba and Pleakley manage to capture Stitch, but they are stopped by Nani after she finds out that Stitch shows emotions of 'ohana, which means family and that nobody gets left behind or forgotten. She pleads Jumba to save Lilo from Gantu, and he reluctantly does so.

Stitch runs rings around Gantu, and saves Lilo. The Grand Councilwoman arrives on Earth to arrest Stitch, but becomes reluctant to do so when she sees that he has reformed into a civilized creature. Lilo, prodded by Cobra Bubbles, presents her certificate of adoption which makes her Stitch's owner, causing the Grand Councilwoman to release the little creature. Stitch's sentence to life in exile provides a loophole; he is now in Lilo and Nani's care as his warders.

Throughout the movie, the message provided tells the audience that family must stick together in all cases, however difficult. It also stresses the importance of Lilo and Nani's Hawaiian culture and how it must be kept alive. Furthermore, it is also meant to remind children of the importance of good behavior as well as adults that not all children are "rotten to the core", and that every child has some goodness deep inside.


Saturday, May 12, 2007

card captor sakura




hurm hye..lama dah x post.. ye la beri laluan kepada minggu exam..hehehe..skang nie exam da abes da mula cuti dah..hehehehe...okiela kali nie fara nk berkongsi dengan anda semua mengenai fav siri anime yang fara ske...nak taw apa dia... Cardcaptor Sakura..hurm meh fara bgtaw serba ringkas mengenainya..

Cerita ini mengisahkan Sakura Kinomoto, seorang kanak-kanak perempuan sekolah rendah yang menemui dan membuka sebuah peti misteri dalam bilik ayahnya, yang setelah dibuka, kemudiannya menimbulkan peristiwa yang mengubah kehidupannya. Setelah membuka peti itu dan mengaktifkan kuasanya, kad-kad yang disimpan dalamnya, iaitu Kad Clow, keluar dari kotak itu secara ajaib dan berterbangan di merata tempat di pekan Tomoeda yang didiami keluarganya. Sakura diberi tanggungjawab menemukan semula kad-kad Clow yang lain.

Sakura dibantu oleh Keruberos (Kero), seekor makhluk ganjil, serta sahabat karibnya Tomoyo Daidouji dalam kembara mereka menemui kad-kad Clow dan menyelamatkan bumi daripada ancaman luar biasa.


watak-watak dalam siri ini

  • Sakura Kinomoto (木之本 桜) kanak-kanak perempuan yang dipertanggungjawabkan menemukan dan menjaga kad-kad Clow serta memastikan keselamatan awam di Tomoeda kerana kuasa-kuasa kad Clow yang boleh menimbulkan huru-hara jika tidak terkawal.
  • Tomoyo Daidouji (大道寺 知世) rakan karib Sakura yang sama-sama belajar di Sekolah Rendah Tomoeda dan berkongsi rahsia mengenai tugas Sakura mencari kad Clow dan menyediakan kostum berbeza-beza bagi Sakura semasa pertarungan dengan kad liar.
  • Kero (ケロ, nama penuh Cerberus/Keruberos ケルベロス) makhluk berbentuk anak patung berkulit jingga dan bersayap putih yang berpengetahuan dalam kad Clow dan kuasa-kuasanya. Dia turun ke buni untuk mencari pengganti Clow Reed dan justeru memilih Sakura. Bentuk sebenar Kero merupakan seekor singa bersayap putih dan mempunyai alas kepala seakan-akan topi keledar.
  • Syaoran Li (李 小狼) kanak-kanak lelaki dari Hong Kong yang mula-mulanya bersaing dengan Sakura untuk memperoleh kad Clow tetapi lama-kelamaannya berdamai dan kemudian jatuh cinta kepada Sakura.
  • Toya Kinomoto (木之本 桃矢) abang kepada Sakura yang penyibuk dan suka memerli dan memanggil adiknya sebagai "raksasa".
  • Yukito Tsukishiro (月城 雪兎) merupakan remaja yang merupakan leleaki pertama yang menjadi pilihan Sakura sebagai teman cintanya di awal kisah cerita. Tanpa disedarinya, Yukito merupakan jelmaan Yue, penjaga bumi yang mengiringi Kero lama sebelum cerita ini bermula.
  • Meiling Li (李 苺鈴) merupakan sepupu dan "tunang" Syaoran dalam anime ini.
  • Yue (ユエ) merupakan penjaga kad Clow bersama Kero sewaktu Clow Reed hidup. Setelah Reed meninggal, Yue turun ke bumi sebagai jelmaan Yukito. Yue bertugas menguji kebolehan Sakura sebagai pengganti Reed.
  • Kaho Mizuki (観月 歌帆) merupakan seorang guru ganti di Sekolah Rendah Tomoeda yang berkeperibadian misteri. Dia didapati berhubung kait dengan perihal kad Clow dan cuba menolong Sakura mengharungi ujian pewarisan kad Clow.
  • Eriol Hiiragizawa (柊沢 エリオル) merupakan pelajar yang berpindah dari England yang merupakan jelmaan Clow Reed yang membawa memori dan kuasa Clow Reed. Meskipun kelihatan bagai watak jahat, namun dia sentiasa menyokong Sakura.
  • Spinel Sun (スピネル・サン) dan Ruby Moon (ルビー・ムーン, juga dikenali sebagai Nakuru Akizuki 秋月 奈久留) merupakan makhluk pengiring Eriol.

gambar2 yang menar ik



Tuesday, May 1, 2007

My Family

Assalamualaikum..

kali nie fara nk bercerita ttg famili fara..klu sebelum tue asyik cte pasal fara kan..fara masih lagi tinggal dengan famili fara..mama fara asal pahang..ayah fara asal kl...mama ni x grang la..sporting...kiranya mam ni byk bg sokongan kat fara..lagi2 tyme blaja..huhuhu..ayah pon okie..x penah tinggi sore...ayah slalu teman fara g mne2...besh sket ngan ayah nie..dia ikut je ank manje nk g mne2..even nk bli buku pon fara lebih ske ngan ayh dr kawan2..hehhe..kami tinggal berlima dalam satu rumah termasukla adik2 fara yg nakal nie..kakak fara (along) dah kawen so x tinggal sama la...diowang pon ade kuarga...fara ade seorang ank buah yang
sangat cute n nakal..diniy nme dia...ish..xle tgk orang senang...suara dia nyaring kalah jacklyn victor taw..adik pompuan fara (mira) nie br 15 thn..dia nie degil byk..tp brilliant..kalah la otak fara nie...hehe..adik fara yang bongsu lak(wawa)..br 13 thn...tp badannye mengalah kan fara..x sesuai mcm umo 13..sekali tgk mcm umo 18..hehhehe.x bek taw fara..ish..ish.ish..hurm..alhamdulillah...walaupun idop dalam keluarga sederhana...kasih sayang dalam keluarga xpenah putus...syoknya...selalu bila besday salah sorang diantara kami pastinya kami sambut dengan membuat majlis kecil2an..xpun makan kat luar..

LiLo

Related Posts with Thumbnails