Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, March 24, 2008

My Work.

pheww...
keje aku utk 3 bulan siap dalam masa sebulan setengah...semalam aku submit report aku..memandangakan aku masuk keje baru lewat, terpaksa aku kne catch up kerja2 sebelum nie..harap xde apa2 masalah yg timbul after nie...dan aku juga perlu tunggu next metim kat SUK..erk..boleh ker aku masuk SUK skang nie...

sorry la kengkawan, lilo xdpt nk join event DFC baru2 nie...lilo sure korang mmg happening kan...tgk pic dalam Blog ray n Kak emi pon dah tahu..hehhehe...

bila ade yg kol aku last 2 week, aku slalu ckp aku bz ngan keje aku..apa yg aku buat sampai nk lunch hari jumaat lepas pon x boleh...hehehhe..ni la kerja yg aku buat selama nie...mungkin ada yang x paham, dan mungkin ada yg memahami apa yg aku buat ni kan...



ni aku menggunakan perisian Autocad untuk design rumah PPRT..korang taw ker rumah PPRT tue apa...rumah PPRt ni adalah rumah kos rendah..ekceli ni bukan bidang aku untuk design plan tp technician kat sini minta tolong aku, sbb kat sini x ramai yg tahu guna perisian ni..dia dah lakar kat atas kertas n aku apply kat dlm nie...




yang nie plak adalah layout kawasan perumahan kat mukim Rawang..layout ni mmg dah ade cuma aku perlu masukkan kod2 warna dlm layout nie..setiap jenis rumah mesti ada kod color yg berbeza..aku lebih suka bt layout plan guna Autocad berbanding manual..klu manual, mmg kebas tgn aku nk draw n mesti comot klu aku color..klu color gune manual, mmg kene byk bersabar sbb color dia cpt kering.untuk aku color plan guna manual aku kne guna color ecoline..(terinngin nk bt side income color plan manual..masyhuuukk aku..hehhe)




nie plak aku menggunakan perisian Mapinfo..mapinfo adalah untuk sistem maklumat geografi di mana apa shj maklumat mengenai sesuatu kawasan ada disini..tapi sebelum maklumat itu diperolehi, aku kena la dapatkan kesahihan data tu melalui sumber primer n sumber sekunder..bila dah dapat maklumat2 tersebut aku kenalah lengkapkan metadata yg telah aku set kan dlm perisian mapinfo nie..barulah boleh dapat maklumat yg korang nk...la nie, task aku ialah kena lengkap metadata rangkaian jalan luar bandar, apa yg korang nmpk dalam pic di atas, ade line wane biru, itulah jln luar bandar daerah gombak yg aku telah update..



ni la yg aku maksudkan td...dekat mapinfo korang boleh klik kat jalan klu korang nk tahu mengenai info jalan tersebut..mudahkan klu nk cr maklumat...tp Sistem DEGIS ni masih lagi ditahap percubaan untuk data2 yg disimpan sec manual..setakat yang aku tahu hanya dua buah negeri yg menggunakan sistem nie..selangor dan juga pulau pinang...ada juga pihak swasta dan kerajaan guna sistem ni, tp dalam pelbagai tujuan yg berbeza.

kerja aku bt masa nie adalah update data2 dan untuk mendapatkan data2 nie aku perlu g site visit n bt survey...mmg best skit, coz xdelah seharian aku dok kat opis, smbil menyelam aku boleh minum air..hahah..pahamkan maksud aku nie....

sekarang ni aku cuba utk belajar menggunakan google earth dan GPS..benda2 ni pon boleh di applikasikan dlm sistem Mapinfo..tp aku belum tahu caranya...best lorh guna alat GPS...hehe....klu aku ada alat nie lagi senang keje aku...owh ya...dan aku juga cuba belajar untuk buat model..tp aku xde kabel yg boleh ajar basic nk buat model..mcm best plak buat replika rumah atau satu kawasan perumahan..

5 comments:

en.mizie said...

ada soft copy drwng rumah pprt nie x?? sy nk ukurannye lah.. boleh e-mailkan pada sy sekiranya ada?? nie e-mail sy : en.mizie@gmail.com

Farazila said...

salam en mizie..
erm drawing ni masih ade dlm simpanan sy lagi..

but ikut pada org la nk pelan yg mcm ne ukuran dia...pelan sy ni bukan pelan arkitek punya,....

:)

faiz jaffar said...

cad rumah pprt....bagus usaha awak tu.. secara kebetulan saya sdg mencari design rumah pprt.

kalau boleh up yang detail, kalau ada.. !!

Anonymous said...

bley x tlg lakarkan basikal menggunakan perisian autocad mengikut ukuran yg sebenar..

Farazila said...

to anon: sy x mempunyai kepakaran dlm melukis basikal...

LiLo

Related Posts with Thumbnails