Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, August 24, 2009

roti jala..roti jala...5..2hengget...

Salam rakan2 blogger dan sahabat handai yang sentiasa mengikuti perkembangan blog iamfarahzila ni..semoga kehidupan kalian diberkati oleh Allah s.w.t..aminn...


pernah x korang dengar satu hadis ni yang bermaksud:-


"Hendaklah kamu berniaga kerana di dalamnya terdapat 9/10 dari sumber rezeki..." sabda Rasulullah



+----------------------------+--------------------------------------+





gambar yang anda lihat di atas adalah pic mama fara yang sedang menebar roti jala. kami membuka gerai di bazaar Ramadhan Pandan Mewah. sudah dua hari mama berniaga roti jala.. fara hanya tolong bungkus kuah kari..kiranya fara ni cashier la...nak menebar x reti la plakkk..


fara : "dik nak berapa dik? 5 keping rm 2"

customer : akk bagi sy 2hengget nk yang baru masak nye"

fara : "ok"


biasalah customer..mcm2 perangai...so untuk jaga hati customer kene lah bijak deal dgn mereka...adakalanya yang x banyak songeh, fara lak yg byk ckp..sementara diorang tunggu roti jala diorang siap...fara borak2 kosong dengan diorang...yang penting kene selalu senyum...baru sejuk hati si pembeli kan...


+---------------------------+---------------------------------+




inilah hasil roti jala mama buat..dah siap sedia untuk dijual.. mama x buat yang gulung punya coz amek masa nk menggulung...tu yang buat 3 segi jer.... roti jala ni sedap klu makan dengan kuah durian atau pon kuah kari ayam dengan kentang..modal x banyak cuma memerlukan masa dan tenaga yang banyak.. kalau 2 thn yang lepas mama jual 3 seringgint tp sekarang ni mama up kan 5 keping 2hengget...anda rase mahal ker????


+-------------------+---------------------------+




kalau di Utara Semenanjung Malaysia..orangnye makan roti jala dengan pengat durian yang panas.. sedap juga klu sesekali pekena roti jala dengan pengat durian..ni bagi mereka yang suka kan manis2 la.... mama x buat selalu...mama buat pada hari2 tertentu sahaja...sebab kat sini orang lebih gemarkan kari ayam...

+-----------------------+---------------------------+





erm...sedapnye tengok...roti jala ni x sah kalau x cicah dengan kuah kari ayam...pergh...mkn sekali smpi nk 2-3x..barulah sedap..hihihihi..kuah kari ni org selalu buat x manis tp lemak sikit la...ala..korang sendiri taw la kan rase kari camner kan..fara pon xleh nk explain..hihihih....nyummy..yummy....


+---------------------+---------------------------+


rase2 nye korang semua teringin nk makan roti jala x?..jgn lupa dapat kan di Bazar ramadhan yang berdekatan di rumah anda... :D


Di Bulan Puasa dengan berniaga di bazaar Ramadhan..inilah sumber pendapatan keluarga fara..dengan hasil berniaga lah dapat kami sekeluarga meneruskan kehidupan dan membeli keperluan untuk menyambut hari raya yang bakal tiba...semoga Allah memberi rezeki terhadap Hamba-Mu ini...Aminnn..


sejak ayah eksiden..mama yang banyak bekerja untuk keluarga..kadangkala fara kesian dengan mama.. xpernah kenal penat...bangun awal pagi sehingga lah lewat malam baru mama dapat merehatkan badan..fara tolong yang setakat fara boleh...fara pon bekerja juga..kalau mama boleh buat semuanya kenapa fara xleh buat...sebab tu fara x kisah nak meniaga kat tepi jalan pon dengan mama..angkat barang yang berat2 ke...gi beli barang2 nk buat roti jala...ye la...x semua orang sanggup mcm ni kan...malu katanyee....bagi fara "I DUN CARE"..


+------------------------END--------------------+

9 comments:

Farazila said...

alamak..ter'reject' komen megat...

opss sorii....
erm...kamu gi mana megat...
balik kampung ekh???

hihi...
org br je nk ajak buka pose sama2...
apa laaa.....

erm...itupon klu megat sudi lagi nak beraya umah lilo utk tahun yg ke-3....

err..igt ag jalan nk ke Ampang x???

[r][a][y] eusouff said...

bagi roti jala sepuluh hengget

hantar bkt subang sekali ya

hahaha

edzlin007 said...

hmm, fav ku roti jala. yup, kalo utara ramai mkn dgn pengat durian, malah kuah durian tu lak lg senang dapat dari kuah kari. tapi saya suka kari ayam, janji pedas. nyum2. (tetiba rasa nak cari roti jala)

Lina said...

alhamdulillah... sejuk mama zila ngandungkan zila dulu... ya lar ms kecil dia dah jg kita bila besar kita kena tlg dia pula kan

||Cik Aida|| said...

sedapnyer.. nak sketttttt

♥Syamelia♥ said...

lilo...
sedapnya roti jala 2...

xpasal2 akak kena marah dgn my fren coz dorg terpesona dgn kuah durian 2... hahhahaha....

well, apa salahnya lilo tlg mama kn... yg penting nawaitu kita... ceh! mcm dialog jin notty laks :D

sebaik la pandan mewah 2 jauh, kalau dekat, hari2 akak kacau lilo... hehheheheh

apapapun, akak doakan semoga semoga apa yg diusahakan success n murah rezeki lilo sekeluarga... amin...

JAI said...

kim salam kat emak ye.....hehe

Anonymous said...

sodap nyeeeeeeeee....nyam3
cik farah jgn dok atas meja jual tau
heheheheh

Anonymous said...

baguis adik ku .
semoga allah cepatkan jodoh adikku amin..

LiLo

Related Posts with Thumbnails