Tuesday, October 21, 2008

kisah yang sayu

last week, aku banyak dapat jemputan dari saudara-mara yang buat open house sempena 'hari raya aidilfitri'. ade juga yang terlepas undangan nya coz x sempat sampai...yang penting aku dapat beraya rumah terbuka KRU dan kak ros..hehehhe...
sebenarnya, bukan ini yang ingin aku ceritakan disini..tetapi kisah seekor kucing...kisah yang sedih sekiranya kamu juga mempunyai perasaan sepertinya....
masa aku pergi kerumah nenek saudara aku di sungai buloh, ade seekor kucing yang gemok bertandang di rumah nenek saudara aku....warna bulu kucing tu warna hitam dan putih...gebu sangat...dia dtg umah nenek saudara aku ni, asyik berbunyi jer(bunyi kucing - x tahu nk expalin)..suara dia bukan perlahan tp kuat..
mengikut cerita nenek chu nae'mah, kucing tu sedang meratapi kematian tuannya baru-baru ini..semasa kematian tuannya, kucing tersebut duduk bersebelahan dan tidak berganjak dari jenazah tuannya.
sehinggalah, jenazah tersebut dimandikan, dikafankan serta disembahyangkan di surau...kucing tersebut ikut sahaja kemana jenazah itu pergi ... paling menyayat hati, kucing tu follow van yang membawa tuannya..seingat aku, sambil dia mengejar van jenazah , sambil dia meraung...sehinggal ke tanah perkuburan...lepas je jenazah ditanam, kucing tersebut pulang...seakan-akan memahami yang tuan dia sudah tiada lagi...bayangkan la, tetamu yang hadir ketika itu, sedih melihat keadaan kucing tersebut..
kini kucing tu x bertuan agy...mungkin sedang cari tuan baru...berdasarkan saiz kucing tu, aku rasa mmg tuan dia bela dia...sbb sihat semacam...bulu dia pon bersih jer...mungkin juga kucing tersebut amat rapat dgn tuannya....
p/s: erm...selagi kita yg manusia masih hidup..berkasih sayang la anda dengan semua orang...lihat shj cerita diatas...haiwan juga mempunyai perasaan sayang pada manusia...takkan manusia ingin berperangai mcm binatang pula..yang tiada sifat kasih sayang, dan sikap tidak ambil peduli...
p/s: sayang haiwanperlu berpada-pada taw!

1 comment:

♥Syamelia♥ said...

sedeynya citer 2 lilo...
xtaw nk ckp camner tp mmg sedey la...
tersentuh sgt...

LiLo

Related Posts with Thumbnails