Saturday, September 13, 2008

selamat menyambut bulan ramadhan

ANDAI INI YANG TERAKHIR

andai aku tahu ini Ramadhan terakhir
tentu siangnya aku sibuk berzikir
tentu
aku tak akan jemu melagukan syair rindu
mendayu..merayu...kepada-NYA Tuhan yang satu
andai
aku tahu ini Ramadhan terakhir
tentu solatku akan kerjakan di awal waktu
solat
yang dikerjakan...sungguh khusyuk lagi tawadhu'
tubuh dan qalbu...bersatu memperhamba diri
menghadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji
"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...
kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]


andai aku tahu ini Ramadhan terakhir

tidak akan aku sia siakan walau sesaat yang berlalu
setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja
di setiap kesempatan juga masa yang terluang
alunan Al-Quran bakal kau dendang...bakal aku syairkan


andai aku tahu ini Ramadhan terakhir

tentu malamku akan sibukkan dengan
bertarawih...berqiamullail...bertahajjud...
mengadu...merintih...meminta belas kasih
"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU
tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"


andai aku tahu ini Ramadhan terakhir

tentu diriku tak akan melupakan mereka yang tersayang
mari kita meriahkan Ramadhan
kita buru...kita cari...suatu malam idaman
yang lebih baik dari seribu bulan


Duhai Ilahi....
andai ini Ramadhan terakhir buat kami
jadikanlah ia Ramadhan paling berarti...paling berseri...
menerangi kegelapan hati kami
menyeru ke jalan menuju ridho serta kasih sayangMu Ya Ilahi

semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti



p/s:Namun teman... tak akan ada manusia yang bakal mengetahui apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah berusaha...bersedia...meminta belas-NYA .. andai benar ini Ramadhan terakhir buat aku
MAAFKAN SEMUA KESALAHAN YANG PERNAH AKU LAKUKAN..Selamat Menyambut bulan Ramadhan

No comments:

LiLo

Related Posts with Thumbnails