Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Friday, June 18, 2010

keajaiban solat

salam semua...

apa khabar rakan2...harap2 semua nya sihat walafiat..lama sy x mencoret apa2 dalam blog sy..apatah lagi untuk menjengah blog kawan2 dan drop comment...maaf yea...

saya akui seminggu dua ni saya tiada mood untuk berblogging, entah kenapa hati saya suka melakukan kerja2 di opis dan menghabiskan dengan melakukan kerja-kerja yang sentiasa ada..

Alhamdulillah dengan semangat yang datang sec tiba2 ini dapatlah saya menyiapkan kerja yang bertangguh berminggu-minggu....bukan 1-2 keje yang saya ade...tapi ada berpuluh-puluh pelan yg sy perlu siapkan...keje saya lebih kepada membuat pelan dan mengemaskini data daerah..

next week igt nk buat site visit plak...erm alamak..kamera xde..camne nk amek gambar...haiyaaa kene beli kamera la jawabnye...huhu....ada sesiapa x nk hadiahkan kamera sempena besday sy 2 bulan akan datang..hihihiih...bila dah turun site sy bz pula nk update data...bukan sikit yea kawan2...saya jaga utk seluruh daerah Gombak...klu ada data yg x betul..alamat nye sy lah yg dipertanggungjawab...ni pon belum abes nk hafal nama taman yang ade di seluruh daerah Gombak...

okie2lah..cukup2 lah saya bercerita ttg saya...dikesempatan ini saya nk share sesuatu dgn kawan2..bak kata org sharing is caring..igt apa share love je caring???share ilmu pon still consider caring juga kan... :)

pagi tadi sy telah sertai satu majlis ilmu agama yang di kendalikan oleh Ustaz Mahmud Bin Ahmad, Pensyarah Jabatan Aqidah dan Pembangunan Islam, UniKL anjuran pejabat saya yang bertajuk "Keajaiban Solat" selama 1 jam...Pendedahan yang disampaikan selama 1 jam amat2 bermanfaat sekali untuk kita sebagai umat islam tentang kepentingan solat..

saya cuba nk ulaskan dari syarahan beliau tadi bahawa solat merupakan tiang agama..yea sudah pasti anda semua tahu pasal itu...perbezaan diantara orang kafir dan juga org islam adalah solat..ekh ye ker??padahal kristian pon gi sembahyang juga..setiap hr ahad pi gereja..hindu pon sama gak...ade je loceng2 pepagi diorang bising nk sembahyang...buddha pon dia sembahyang siap bubuh colok depan tuhan dia...camne nk beza kafir ngan islam...diorang pon ade sembahyang juga????pada dasarnya agama2 selain islam tidak ada cara utk sembahyang yg tetap malahan mereka mencipta cara sembahyang itu sndri utk mengangkat darjat agama mereka...

tetapi islam tidak....cara solat yang dilakukan oleh orang islam standard..sama tiada penambahan atau kekurangan sejak dari zaman Nabi Muhammad lagi...betapa agungnya solat itu sehingga nabi Muhammad yang menghadap Allah s.w.t di langit dan Allah memerintahkan nabi Muhammad s.a.w supaya menyebarkan ttg solat ini kepada umatnya..anda tentu ingt ttg peristiwa Israk n Mikraj kan., padahal rukun2 islam yang lain atau perintah2 yang Allah turunkan buat Nabi Muhammad untuk umatnya dengan menghantar perantaraan malaikat jibril kepadanya...Betapa tinggi darjat solat itu yang dianugerahkan oleh Allaw s.w.t...

tahukah kawan2 sekalian, melalui satu kajian yang dilakukan di malaysia sebanyak 70% umat islam tidak melakukan ibadat solat 5 waktu dengan sempurna...satu nisbah yang sgt2 besar..adakah kita ini islam hanya pada nama sahaja???klu x sembahyang serupa kita seperti org2 kafir...wallahualam..hanya Allah yang maha mengetahui...kenapa sukar utk kita bertemu dengan Allah semasa solat? padahal solat x perlu amek masa yag lama pon tp klu kita jumpa buah hati leh plak lama2 kan atau kita tgk bola 2-3 jam boleh plak yea...huhuhu...

tahukan kawan2 solat boleh mencegah kemungkaran..baik mungkar dari jenayah, maksiat, nafsu, riba dan lain-lain..tetapi kenapa ada orang yang solat masih melakukan kemungkaran???itu silap pada diri kita..kita tidak meghayati sepenuhnya solat itu..kita x memahami apa itu kepentingan solat..kita x menafsir bait2 bacaan dalam solat itu sendiri...menurut Imam Al Ghazali " solat dalam keadaan lalai dan leka tidak ade manfaat nya".InsyaAllah bila kita jaga solat 5 waktu, mudah2an Allah memelihara kita dari melakukan kemungkaran....

Amalan yang pertama di hisab di padang Masyar adalah Solat....walaupun sebaik mana seseorang itu, tapi tidak solat di dunia bukan jaminan utk seseorang itu masuk ke syurga..yea bbetul..mmg lah akan masuk ke syurga akhirnya tetapi dia perlu menempuh azab siksaan api neraka dahulu..sehari di neraka bagaikan seribu tahun di dunia..bayangkan betapa lambatnye waktu berjalan...satu solat fardhu kita tinggal umpama 60thn...klu 2-3 tahun kita tinggal...berapa lama kita menempuh siksaan azab api neraka...masyaAllah...inikan kita baru berpanas sikit xsmpi 10min dah mengeluh cari aircond mcm ne kita terima 'kepanasan' akhirat selama berpuluh2 tahun..wallahualam...

akhir kata...syurga duniawi adalah syurga bagi orang2 kafir tetapi neraka bagi orang2 islam..kenapa??? orang2 kafir menghalalkan perkara yang Allah haramkan..org2 islam tidak akan melakukan perkara yang diharamkan oleh Allah dimuka bumi..ini bermakna orang islam perlu akur tidak melakukan perkara yang boleh mendatangkan dosa...apabila di akhirat kelak merupakan syurga bagi orang2 islam kerana perkara2 yang haram di bumi mereka boleh lakukan tanpa bantahan...

mudah-mudahan dengan sedikit ilmu yang dikongsi ini dapat memanfaat buat diri kawan2 dan menjadi peringatan buat diri saya...kadang2 kita alpa tentang hal2 duniawi...terasa seronok melakukan perkara2 yang mungkar...bila ade slot2 begini buat kita tersedar akan tugas kita sebagai khalifah dimuka bumi ini....

5 comments:

bellar0ssa said...

hmm bukan mudah nak dapatkan solat yang khusyuk.. moga2 kita semua ni sentiasa di bawah limpahan rahmatnya..

dmx said...

salam...
fara...
wahahak...
baru jrr...
sapa...kuantan
hehehek....
* hope hape...today

" solatlah kamu sebelum kamu disolatkan "
ingattu....btulbtulbtul

akudandia said...

salam akak,

erm hani pnah bksempatan
g ceramah agama..
tjuk kebaikan solat mnurut prspektif islam..
bez ssgt n xbosan..
buku pon da djual sal tu..
yg tkjut yg salah sowg yg wt exprmnt tu lelaki cina..
t kalo bksmpatan akak beli la buku tu..

Farazila said...

yup intan....
sis pon kekadang berangan ms solat..aish duniawi....sungguh menggoda iman...

Farazila said...

dmx...
pastu gi mana lagi....suka taw ilang tetiba..huhuhu

LiLo

Related Posts with Thumbnails